Historia

Klubben bildades redan 1978 och kan därav räknas till en av Sveriges äldsta och kvarvarande klubbar inom denna bilsportsorganisation med inriktning på dragracing och närliggande evenemang. Syftet var att samla bygdens dragracing- och gatbilsintreserade för att kunna skaffa en egen lokal med tillhörande garageplatser för möten, utbildningsaktiviteter och självklart mekande med gat- och dragracingbilarna. Detta infriades 1983 då klubben tilldelades en lokal i Sandströms gamla skidfabrik inne i LIndesberg. Nuvarande lokal vid Curlinggatan 1 stod klart 1987 och rymmer 6 garageplatser, bar- och fikarum, köksdel, förråd samt ett större mötesrum på övervåningen.

Samma år som klubben fick sin första lokal, genomfördes även den första tävlingen i klubbens regi, Örebro Nationals på Täby flygfält. Sedan dess har klubben arrangerat dragracingtävlingar på många banor i mellansverige och har en gedigen funktionärsstab som fortfarande tjänstgör under våra större tävlingar runt om i hela Europa. 1984 genomfördes den första Linde Open-tävlingen, denna så smått legendariska dragracingtävling, har inte haft många avbrott under de 40 år som den genomförts. Ja, det stämmer, 2024 firar Linde Open 40 år som dragracingtävling, något vi inom klubben är mycket stolta över.

Linde Open arrangerades under många år på Fotbollsgatan bredvid Arvin Meritor, numera Cummins Meritor. Vem har inte de madresserade lyktstolparna utefter vägen fastetsade i sitt minne eller de täckta bussarna som stod som skydd nere vid korsningen till exempel? Ett gediget samarbete med kommunen möjliggjorde att föreningen 2009 fick tillgång till en dragracingbana i full bredd och 402 meter lång med tillhörande bromssträcka i direkt anslutning till vår lokal, då industriområdet skulle utvecklas och ny genomfartsväg skulle anläggas. Denna del av Norra Stafettgatan har sedan dess i folkmun haft namnet “Linde Raceway”.

Vårmönstringen är även det ett evenamang med gamla anor. Denna populära bilträff som alltid infaller i början eller mitten av maj, lockar varje år ca: 800-1200 fordon och besökare i tusentals. Även om lokaliteten för själva bilträffen varit olika, så har alltid den efterföljande cruisingen varit förlagd genom centrala Lindesberg med en enorm uppslutning av besökare från såväl när som fjärran. Vår ambition är att det ska vara en folk- och familjefest, för såväl gammal som ung, där glädje, gemenskap och intresset för entusiastfordon och jänkare i synnerhet skall genomsyra hela dagen och kvällen.

Ungdomsverksamheten har alltid varit en framträdande del inom föreningen och är lika viktig än idag. Under årens lopp har föreningen fostrat många duktiga förare inom både bil och MC. Klubben har för tillfället två stycken JR Dragsters som våra ungdomar lär sig meka och köra med.

Klubbens medlemmar har alltid varit kärnan i föreningen, utan dem – ingen förening! Några av dessa har varit med från start och är fortfarande aktiva i någon form och ska självklart ha sin egen plats i solen. Utöver dessa, finns det så så klart fler personer som skulle platsa här men till alla er som varit med, eller fortfarande är med och delaktiga i klubbens fortlevnad och framdrift, vill vi som förening rikta vårt stora innerliga tack.

Lennart Holm är en av dom som har varit med sedan klubben startade 1978. Ni som är förare, har garanterat stött på honom under besiktningen, där hans falkögon inspekterar såväl funktion som säkerhet på dragracingbilarna. Förutom att vara en av föreningens många A-licensierade funktionärer, är han en glad pensionär och ansvarar för Ungdomssektionen och sitter med i styrelsen.

Gun Ehnvik är ytterligare en person som funnits med sedan start. Denna donna som vred nacken ur led på grabbarna, när hon svassade förbi i tajta skinnbrallor när det begav sig, har haft en mängd uppdrag inom föreningen, bland annat som ordförande och är än idag delaktig i dess verksamhet och utveckling.

Karl-Erik Kihlman är också en av dessa som funnits med sedan start. Även han som ordförande och starkt delaktig inom föreningens och dragracingens utveckling, såväl inom som utanför klubben, där han idag medverkar inom Speedgroup.